Σάββατο, 2 Μαΐου 2009



............Γέννηση σημαίνει να δίνεις μορφή,είτε πρόκειται για ενα ανθρώπινο πλάσμα,μία φράση,μία λέξη ή μιά χειρονομία.Είναι αυτό που οι Ινδοί αποκαλούν σφοτά.Αυτή η πανάρχαια Ινδουιστική εννοια είναι μεγαλειώδης ,γιατί η πραγματική της σημασία εμπεριέχεται στόν ίδιο τόν ηχο της λέξης.Ανάμεσα σε αυτό που μένει ακόμα αφανέρωτο και σε αυτό που έχει ήδη έρθει στο φώς κυλάει ενας χείμαρρος αμορφων ενεργειών ,και υπάρχουν στιγμές πού γίνονται εκρήξεις ,οι οποίες αντιστοιχούν σε συτόν τον όρο "Σφοτά!".Αυτή η μορφή μπορεί να ονομαστεί "ενσάρκωση".......................Ολοι μας εχουμε μέσα μας μνήμες ,που είναι μορφές.......Οταν ανεβάζει κανείς ενα εργο,στην αρχή όπως είναι φυσικό,αυτό δέν έχει μορφή,είναι μονάχα λέξεις πάνω στο χαρτί ή ιδέες.Αυτό που θα συμβεί είναι το σμίλεμα της μορφής.Οτι ονομάζει κανείς "εργο" είναι η αναζήτηση της σωστής μορφής.................
η φόρμα δεν είναι κάτι που επινοεί μόνος του ο σκηνοθέτης ,είναι η σφοτά ενός συγκεκριμένου κράματος.Αυτή η σφοτά είναι σαν το λουλούδι που μεγαλώνει και ανοίγει,ζεί όσο είναι να ζήσει και έπειτα μαραίνεται και δίνει τη θέση του σε ένα άλλο λουλούδι...............
Το πρόβλημα είναι ότι το αόρατο δεν είναι υποχρεωμένο να κάνει τόν εαυτό του ορατό.Παρόλο όμως που τίποτα δέν εξαναγκάζει το αόρατο να δηλώσει την παρουσία του,την ίδια στιγμή μπορεί να το κάνει αυτό οπουδήποτε ,οποιαδήποτε στιγμή,μέσα από οποιονδήποτε άνθρωπο ,αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες...........................
το αόρατο μπορεί να παρουσιαστεί μέσα στα πιό καθημερινά αντικείμενα.Το πλαστικό μπουκάλι ή το κομμάτι ύφασμα ,για τα οποία μίλησα προηγουμένως ,μπορούν να μεταμορφωθούν και να γονιμοποιηθούν από το αόρατο,με τήν προυπόθεση ότι ο ηθοποιός βρίσκεται σε κατάσταση υψηλής δεκτικότητας και ταυτόχρονα έχει εκλεπτύνει το ταλέντο του σε ύψιστο βαθμό.Ενας μεγάλος Ινδός χορευτής μπορεί να κάνει θεικό και το πιό γήινο αντικείμενο.
το Ιερό είναι μιά ποιοτική μεταμόρφωση αυτού που στην αρχή δεν είναι ιερό.το θέατρο βασίζεται στίς σχέσεις των ανθρώπων ,οι οποίοι λόγω της ανθρώπινης φύσης τους είναι εξ όρισμού "ανίεροι".
Η ζωή ενός ανθρώπινου πλάσματος είναι το ορατό,μέσα από το οποίο μπορεί να παρουσιαστεί το αόρατο.......
Πήτερ Μπρούκ
Η Ανοιχτή Πόρτα
Σκέψεις πάνω στην τέχνη
και την τεχνική του θεάτρου.
εκδόσεις ΚΟΑΝ

8 σχόλια:

aKanonisti είπε...

Πολύ μου άρεσε η τελευταία σκέψη....
:-))))

κοκκινη κισσα είπε...

Ακανόνιστη

Ακανόνιστη όλο το βιβλίο του μεγάλου θεατράνθρωπου Πήτερ Μπρούκ είναι πολύ ενδιαφέρον...εν καιρώ θα αναρτήσω και άλλα αποσπάσματα από αυτό."το θέατρο μας οδηγεί στην αληθεια μέσα από την έκπληξη,μέσα από τη συγκίνηση,μέσα από το παιχνίδι, μέσα από την χαρά"

nyxterino είπε...

η ενδεχόμενη "μεταμόρφωσή " μας , η ύψωσή μας στο επίπεδο του μη ορατού ,είναι ό τι έχει τη μεγαλύτερη ουσία, γίνεται εντέλει το πλέον "ορατό" μέσα μας,

απαιτούνται βέβαια διαδικασίες "εκλέπτυνσης της ψυχής" αλλά το αποτέλεσμα αξίζει.

πραγματικά, πιο "εύκολα" βιώνουμε κάτι τέτοιο μέσω της θεατρικής τέχνης και όχι μόνον αυτής.

κίσσα, σε καλημερίζω!

καλό μήνα!

κοκκινη κισσα είπε...

νυχτερινό-Αριάδνη

κι αυτή η ανάδειξη του μη ορατού είναι το κλειδί ,το αίνιγμα ο δρόμος εν τέλει..

καλό μήνα
φιλιά.

Spyros Vlahos είπε...

Μήπως το αόρατο είναι η αδυναμία μας να βάλουμε λέξεις στις έννοιες; Ή μήπως πάει ανάποδα;

Ανώνυμος είπε...

*το ιερό είναι μια ποιοτική μεταμόρφωση αυτού που στην αρχή δεν είναι ιερό*
αυτή τη μεταμόρφωση αξίζει να επιδιώκουμε!
καλό σου μήνα!
filos ton Maasai

κοκκινη κισσα είπε...

σπύρος βλάχος

Σπύρο και το ορθό και το αντίστροφο υποδηλώνουν την υπαρξή του.
Κάθε στοιχείο της ζωής είναι μιά λέξη μέσα στο λεξιλόγιο του σύμπαντος!

κοκκινη κισσα είπε...

filos ton Maasai
Δέν έχω παρά να συμφωνήσω!Η αέναη κίνηση δίνει τη λύση...δέν υπάρχουν συνταγές στόν τρόπο που επιδιώκει κανείς να προσεγγίσει το "ιερό"