Δευτέρα, 2 Μαΐου 2011

το Θερμοκήπιο του Χ.Πίντερ απο την Νέα Σκηνή(θέατρο της οδού Κυκλάδων)



Μήν κοιτάς ο κόσμος όπου νάναι θα σπάσει

Μήν κοιτάς .Οπου νά ναι
ο κόσμος θα αδειάσει τα φώτα του
και θα μας παραχώσει σε ενα λάκκο σκοτάδι,
σ΄αυτό τον μαύρο και πηχτό,πνιγμένο τόπο,
όπου με φόνο,θάνατο,χορό ή θρήνο
ή με ουρλιαχτά ή με κλαψούρισμα
ή με το στρίγκλισμα των ποντικιών
θα παζαρέψουμε άλλη μια φορά
την αρχική τιμή μας.

Χ.Πίντερ

μετ.Νίνος -Φένεκ Μικελίδης.


Το Θερμοκήπιο του Χάρολντ Πίντερ αποτελεί μέρος του πολιτικού τρίπτυχου των έργων του
(Το Θερμοκήπο,Το Πάρτι γενεθλίων,και το βουβό γκαρσόνι) όπου και στα τρία πραγματεύεται με διαφορετικό τρόπο τούς εξουσιαστικούς μηχανισμούς, που χειραγωγούν, εγκλωβίζουν και  τελικά συντρίβουν το άτομο.
Ο Πίντερ εγραψε το Θερμοκήπιο το 1958 ,μέσα σε τρείς μέρες και το έχωσε στο συρτάρι του για περίπου 20 χρόνια, για να το ανασύρει στη συνέχεια το 1979 και μετά απο τροποποιήσεις και κοψίματα όπως ο ίδιος λέει να το ανεβάσει στο Χάμστεντ Θήατερ στίς 24 Απριλίου του 1980, σκηνοθετώντας το,ο ίδιος.


Στό εργο σε ενα "κρατικό ίδρυμα-"ησυχαστήριο",οι ασθενείς ,οι οποίοι αναφέρονται πάντα με τον κωδικό τους αριθμό,και τούς οποίους ποτέ δεν βλέπουμε στην σκηνή, υποκύπτουν στήν αγριότητα και τίς εκάστοτε  διαθέσεις του προσωπικού και με τη σειρά του το επίσης απομονωμένο προσωπικό του ιδρύματος , απο θύτης μετατρέπεται σε  θύμα του μηχανισμού της γιγάντιας εξουσιαστικής γραφειοκρατικής και αδίστακτης μηχανής που χειρίζεται.
Η ματιά του Πίντερ επικεντρώνεται στα μέλη αυτού του προσωπικού του οποίου προίσταται ενας πρώην συνταγματάρχης ο Ρούτ ( τον υποδύεται ο Λευτέρης Βογιατζής ),στο πρόσωπο του οποίου γελοιοποιεί την κάθε λογής εξουσία αφού προηγουμένως την εκθέσει δείχνοντας το αποκρουστικό ,επικίνδυνο και κυνικό της πρόσωπο.
Με την έισοδο στην σκηνή του Ρούτ ,του πρώτου τη τάξει υπαλλήλου τού Γκίμπς(τον υποδύεται ο Δημήτρης Ημελλος), ο θεατής πληροφορείται τον θάνατο του τροφίμου 6457 και την εγκυμοσύνη και γέννα της τροφίμου 6459!
Με αφορμή τα δύο περιστατικά και με την είσοδο  των υπόλοιπων μελών της δεσποινίδος Κάτς κοινής τους ερωμένης (την υποδύεται η Αλεξία Καλτσίκη),του Λάς (τον υποδύεται ο Παντελής Δεντάκης)που βρίθει κυνισμού,του Τάμπ (τον υποδύεται ο Βασίλης Κουκαλάνι)που εκτελεί χρέη φρουρού ελέγχοντας τις κλειδαριές ,του Λόμπ(τον υποδύεται ο Γιάννης Νταλιάνης) αλλά και του νεότατου Λάμ(τον υποδύεται ο Θάνος Τοκάκης) που υφίσταται απανωτά ηλεκτροσόκ ξεδιπλώνεται βαθμιαία η κατάσταση ,βίας,φόβου,απειλής,συγκάλυψης,συννενοχής ,που υφέρπει στο θεραπευτήριο και χρωματίζει την ατμόσφαιρα όλων αυτών των ιδρυμάτων που στόχο έχουν  πρώτα να "συμμορφώσουν "και μετά να επανεντάξουν τους διαφορετικούς και απροσάρμοστους κοινωνικά πολίτες.
Ο θάνατος του 6457 και η εγκυμοσύνη της 6459 αντιμετωπίζονται ώς απλά ατυχήματα πολύ μακριά απο την ανθρώπινη τους διάσταση .Η περιφρόνηση στη ζωή και το θάνατο ,τα κορυφαία γεγονότα της ανθρώπινης ύπαρξης ,είναι προφανής ,αυτά είναι μόνο διοικητικά ολισθήματα που το σύστημα θα φροντίσει να συγκαλύψει.
Η διάβρωση ωστόσο είναι τέτοια που η λύση θα δοθεί  εκ των έσω όταν οι τρόφιμοι παίρνοντας τον νόμο στα χέρια τους δολοφονούν  οι ίδιοι το ανώτερο προσωπικό.
Η εμφάνιση του Λόμπ του ανώτατου κρατικού  υπαλλήλου στο τέλος του εργου  που επισκέπτεται το ίδρυμα  μετά την εξέγερση των τροφίμων,προεξοφλεί την συνέχιση του  καταπιεστικού ιεραρχικού συστήματος κλειστής θεραπείας υποσχόμενο πρόσκαιρα την εξάλειψη της τυχόν "δυσλειτουργίας".


Το εργο είναι βαθύτατα πολιτικό και αποδείχθηκε και προφητικό,αν λάβει κανείς υπόψιν του πότε γράφτηκε.
Η επίδραση του Σάμιουελ Μπέκετ είναι ολοφάνερη .
Η ατμόσφαιρα της ασφυξίας καφκική.
Μέσα απο την αισθητική γραμμή του Πίντερ, χιούμορ και λεπτός σαρκασμός επιστρατεύονται σκιτσάροντας με αδρές πινελιές όχι την αιτία του  χαρακτήρα του ήρωα  αλλά το αποτέλεσμα της ενεργότητας του ,την υπαρξιακή του ηθική απονεύρωση
ως ενεργούμενο ενός πολιτικού μηχανισμού εξουσίας που δημιουργεί εύκολα θύματα και θύτες.

Η μετάφραση του έργου ανήκει στον Νίνο -Φένεκ Μ ικελίδη .
η  σκηνοθεσία στον Λευτέρη Βογιατζή.
παίζουν οι :
Λευτέρης Βογιατζής,Ρούτ
Παντελής Δεντάκης ,Λάς
Δημήτρης Ημελλος,Γκίμπς
Αλεξία Καλτσίκη ,μίς Κάτς
Βασίλης Κουκαλάνι,Τάμπ
Γιάννης Νταλιάνης,Λόμπ
Θάνος Τοκάκης,Λάμ 
οι υπόλοιποι συντελεστές της παράστασης  και η φωτογραφία της μακέττας του σκηνικού από
εδώ

μιά παράσταση που αξίξει να δεί κανείς. 
  

Δεν υπάρχουν σχόλια: