Κυριακή 12 Ιουλίου 2015

...και η αλληλεγγύη των λαών;;;;;




Σρέτσκο Κοσοβέλ μτφρ: Μιχάλης Παπαντωνόπουλος

Καταστροφή

Ψέματα, ψέματα η Ευρώπη, ψέματα!
Μόνο η καταστροφή μπορεί να την εξοντώσει!
Μόνο η καταστροφή.
Κοινοβούλια, Καθεδρικοί:
ψέματα, ψέματα η Ευρώπη, ψέματα!
Κι η αλληλεγγύη των λαών: ψέματα,
ψέματα η Ευρώπη, ψέματα. Καταστρέψτε! Καταστρέψτε
τα μουσεία με τους Φαραώ, καταστρέψτε
τους θρόνους των Καλλιτεχνών.
Ψέματα, ψέματα, ψέματα.
Ω, ο Καθεδρικός της Αγίας Σοφίας.*
Οι νεκροί θα σώσουν
την Ευρώπη. Ω κάτωχροι
εσείς νεκροί, φρουροί της Ευρώπης.
Ω ψέματα, ψέματα, ψέματα. Καταστρέψτε, καταστρέψτε, καταστρέψτε!
Εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν,
κι ακόμη: ψέματα, ψέματα η Ευρώπη, ψέματα.
Καταστρέψτε, καταστρέψτε, καταστρέψτε!








Ο Σρέτσκο Κοσοβέλ –ο «Ρεμπώ» του σλαβόφωνου κόσμου– γεννήθηκε στην πόλη Σεζάνα της Σλοβενίας, το 1904. Σπουδάζει Ρωμανική και Σλαβική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Λιουμπλιάνας. Το 1922, ιδρύει το λογοτεχνικό περιοδικό Lepa Vida. Η συντακτική επιτροπή του εντύπου αποτελείται από Σλοβένους φοιτητές που αντιδρούν στην κατοχή της πατρίδας τους από τα ιταλικά στρατεύματα. Το 1923, εκδίδει την εφημερίδα Novi Kres και το 1925 το πρωτοποριακό περιοδικό Mladina, το οποίο ο Κοσοβέλ φιλοδοξεί να ανάγει σε πανεθνική, αριστερή έκδοση που θα φιλοξενεί όλους τους μοντερνιστές και αβανγκάρντ καλλιτέχνες της ευρύτερης γιουγκοσλαβικής επικράτειας. Πεθαίνει από μηνιγγίτιδα στις 26 Μαίου του 1926, μόλις σε ηλικία 22 ετών. Μια κορδέλα –στα χρώματα της σλοβενικής σημαίας– στολίζει το φέρετρό του. Οι Ιταλοί καραμπινιέρι που παρευρίσκονται στη νεκρώσιμη ακολουθία απειλούν να ξεθάψουν το φέρετρο για να την αφαιρέσουν, προκειμένου να αποτρέψουν ενδεχόμενες «εθνικιστικές αντιδράσεις». Οι προθέσεις τους αποτρέπονται από τους συνοδούς του σλοβένου ποιητή στην τελευταία του κατοικία. Ο Κοσοβέλ, εν ζωή, δημοσίευσε ποιήματά του μόνο σε λογοτεχνικά περιοδικά. Ο Άντον Ότσβιρκ θα επιμεληθεί την έκδοση των Απάντων του [1954-1977]. Η ποίηση του συνιστά έναν συγκερασμό ιμπρεσιονιστικών, εξπρεσιονιστικών και κονστρουκτιβιστικών προσανατολισμών. Τα συγκεκριμένα λογοτεχνικά ρεύματα αλληλοσυμπληρώνονται και συνδιαλέγονται γόνιμα με ντανταϊστικά, φουτουριστικά και σουρεαλιστικά στοιχεία. Σ’ αυτήν ακριβώς τη μείξη έγκειται ο ιδιαίτερος τόνος της αβανγκάρντ ποίησης του Σλοβένου δημιουργού. Στον πυρήνα του έργου του, ο Eυρωπαίος άνθρωπος, όσο κι αν αντιτίθεται στο επαπειλούμενο Kακό, όσο κι αν κρίνει ως τερατούργημα τον σύγχρονο πολιτισμό, δεν παύει να αναζητά εκείνη τη λασπωμένη γούβα, που είναι η Eυρώπη, δεν παύει να επιθυμεί τη συντριβή των καθεστηκύιων θεσμών και των φορέων της και να οραματίζεται τη γέννηση μιας Nέας Hπείρου, θεμελιωμένης σε ανθρωπιστικά ιδεώδη – γιατί η Eυρώπη είναι η αμετάκλητη μοίρα του.
αναδημοσιευση απο το ηλεκτρονικο περιοδικό ΠΟΙΕΙΝ
http://www.poiein.gr/archives/2789

Δεν υπάρχουν σχόλια: