Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2019

FRIEDRICH NIETZSCHE (15/10/1844-25/8/1900)





FRIEDRICH NIETZSCHE (15/10/1844-25/8/1900)
 
(Για τους συμπονετικούς)
 
(...)Κι αν ένας φίλος σου σού κάνει κάτι κακό, τότε πες: "σε συγχωρώ για ό,τι μου έκανες. το ότι όμως το έκανες αυτό στον εαυτό σου — πώς θα μπορούσα να το συγχωρήσω!»
Έτσι μιλά κάθε μεγάλη αγάπη: υπερνικά και τη συγγνώμη και την συμπόνια.
Πρέπει να κρατά κανείς γερά την καρδιά του. γιατί αν την αφήσει να τρέχει, πολύ γρήγορα θα χάσει το κεφάλι του!
Αχ, πού στον κόσμο έγιναν μεγαλύτερες τρέλες απ' ό,τι στους συμπονετικούς;
Και τι στον κόσμο προκάλεσε περισσότερο πόνο από τις τρέλες των συμπονετικών;
Αλίμονο σ' όσους αγαπούν και δεν έχουν ακόμη ένα ύψος, που να βρίσκεται πάνω από την συμπόνια τους!
Έτσι μου μίλησε κάποτε ο διάβολος. "και ο θεός έχει την κόλασή του: είναι η αγάπη του για τους ανθρώπους".
Και πρόσφατα άκουσα να λένε τούτη την κουβέντα. "ο θεός είναι νεκρός. ο θεός πέθανε από τη συμπόνια του για τους ανθρώπους".
Έτσι, να φυλάγεστε από τη συμπόνια: απ' αυτήν έρχεται ένα βαρύ σύννεφο πάνω στους ανθρώπους!
Αληθινά, καταλαβαίνω τα σημάδια της κακοκαιρίας!
Προσέξτε επίσης τούτον τον λόγο: κάθε μεγάλη αγάπη βρίσκεται πάνω απ' όλον τον οίκτο που μπορεί να έχει: γιατί το αντικείμενο της αγάπης της, θέλει πρώτα να το δημιουργήσει! "Τον ίδιο μου τον εαυτό προσφέρω στην αγάπη μου, και τον πλησίον μου σαν εμένα" —αυτά τα λόγια λένε όλοι οι δημιουργοί. Όλοι οι δημιουργοί όμως είναι σκληροί.»

Έτσι μίλησε ο Ζαρατούστρα.


μτφρ: Ζήσης Σαρίκας

Δεν υπάρχουν σχόλια: